Saturday, September 13, 2008

Ada Apa Dengan DSAI?


Semua orang berdebar menunggu 16 September in kalau jadilah apa ynag dikatakan sebagai perubahan kerajaan Negara Malaysia secara pintu belakang. Kerakusan kuasa yang ditunjukna oleh DSAI yang inginkan kerusi PM walapun dengan cara tidak beretika dan tidak memikirkan hak rakyat yang lain yang mengundi dengan cara memilih parti bukannya calon.

Saya masih ingat semasa kejatuhan beliau pada penghujung 90'an dan pada masa itu, saya baru sahaja memlukan pengajian saya di IPT. Saya amat tidak faham mengapa ramai yang begitu taksub dengan beliau, walahal semasa menjadi TPM ramai yang tidak ambil endah dengan beliau. Inilah dia kelemahan orang Malaysia yang sering mengikut tanpa memikir dan memahami keadaan dan kisah yang sebenar. Hanya dengan pandai berpidator tidak semestinya pandai mentadbir negara dan hanya pandai berpidator tidak semestinya ada sahsiah yang baik.

Jikalau dilihat permainan politik yang dimainkan oleh DSAI, kita dapat lihat bagaimana beliau menggunkan perang psikologi dengan baik dan pada pandangan saya beliau tidak akan menjadi PM Malaysia kerana beliau harus sedar bahawa majoriti masyarakat mahu melihat keamanan, bukannya huru hara bagaimana beliau ingin menunjukan kekuatan dan bagaimana beliau ingin mengendalikan situasi. Ramai yang terpersona dengan pandangan beliau ingin menjadikan negara Malaysia sebagai negara kebajikan, tapi harus ingat status negara kita hanyalah negara yang sedang membanguan, makan kita perlulah berusaha lagi untuk mencapai negara maju. Hanya apabila kita sudah samapai menjadi negara maju barulah negara kita menjadi negara kebajikan. Taburlah janji-janji DSAI, kita semua tahu dan janganlah cuba mempersendakan kepandaian majoriti masyarakat Malaysia, sebab kami semua boleh berfikir kesan baik dan buruk menjadikan awak PM Malaysia.

No comments: