Saturday, August 2, 2008

Blog Agama Bangsa Dan Nagara

Pada paggi Ahad ini, perkara pertama yang saya buat ialah membaca akhbar Malaysia (Utusan) secara Online. Sedia maklum memang tempat saya skarang ini tiada pilian lain yang saya boleh buat untuk beberapar bulan ini. Terdapat sebuah artikel di dada akhbar yang agak menarik perhatian saya dan isunya mengenai seorang setiausha yang mendedahkan aktiviti majikanya dan setiausha ini sudah pun berhenti bertugas dengan majikannya itu. Setiausha berkenaan telah memdedehkan kepada rakyat aktiviti majikkanya melalui sebuah Blog, mengenai perancangan dan aktiviti kurang sihat oleh majikkanya. Tetapi setiap blog yang saya baca, saya amat terharu dengan sikap dan cara sesetengah pihak yang memberi komen, bagaikan tiada budi bahasa dan adab sopan. Tuduh- menuduh, caci-mencaci, dan penggunaan kata-kata lucah tidak lagi dapat dielekkan dan penggunaan amat meluas dalam memberi komen-komen kepada editor blog berkenaan. Pada pandangan saya, nampaknya anak bangsa kita sudah lupak tentang kesopanan dan adat lemah lebut yang ditekankan oleh Agama kita dan juga Budaya kita, umumnya sebagai rakyat Malaysia dan khususnya sebagai orang Islam yang beragama Islam. Pada pendapat saya, bangsa kita telah pun menjadi sebuah bangsa yang agak berbeza berbanding dengan bangsa kita sebelum ini, yang agak lemah lembut dan tinggi budi bahasanya. Perjuangan melalui kekasaran seperti tunjuk perasaan dan demonstrasi jalanan tidak akan menyelesaikan masalah, tetapi akan mengeruhkan lagi apabila pihak media barat ingin mecari kelemahan negara kita kerana negara kita merupakan antara negara Islam yang termaju.

Blog Agama Bangsa dan Negara yang merupakan sebuah blog yang agak kontrovesi ini membuktikan kepada kita semua bahawa rakyat kita sudah mula hilang identiti mereke sebagai rakyat Malaysia yang dulunya kaya dengan Budi bahasa dan peradaban yang tinggi dan mula menjadi bangsa yang mementingkan diri dan tidak tahu bagaimana untuk menggunkkan bahasa Melayu dengan sebaik-baiknya.


No comments: