Friday, July 25, 2008

Perjumpaan Pas dan Umno

Berita tentang perjumpaan dua parti ini amatlah dinantikan dan dipersetujui oleh ramai rakyat yang inginkan keamanan. Sejak dahulu lagi kedua parti ini memainkan peranan dalam kehidupan seharian, malah mencorak senario politik di Malaysia. Setelah PRU12, ramai yang menyedari kestabilan politik memainkan peranan penting dalam sosialekonomi di Malaysia
dan ada juga yang sudah bosan dengan keadaan politik yang tidak menentu. Saya dilahirkan pada zaman 80an dan semenjak ituMalaysia telah berkembang dengan pesat dari segi ekonomi dan sosial dan kita telah banyak memainkan peranan diperingkat antarabangsa. Semua rakyat Malaysia ingin melihat negara ini maju dengan baik, bukan sahaja dari segi ekonom, malah dari segi pendidikan dan juga agama apabila mencapai tahun 2020.

Sebagai mana yang kita maklumkan di negara maju seperti di negara-negara barat, walapun dengan ekonomi yang baik dan juga tahap pendidikan yang tinggi yang mereka miliki, masalah sosial yang mereka hadapi agak tinggi. Ini menunjukan bahawa perana agama dalam kehidupan penting dalam kehidupan seiring dengan kemajuan ekonomi dan teknologi. Pelabagi dasar telah digariskan di negara kita supaya tidak memisahkan kemajuan sains, teknologi dan ekonomi dengan agama supaya kita tidak terjurumus dengan masalah sosial yang dihadapi seperti di negara-negara maju di barat.

Balik kepada perjumpaan kedua-dua parti Melayu Islam, ini merupakan lagkah yang bijak dalam memastikan kemajuan di negara kita tidaklah digagalkan dengan ketidak stabilan politik yang melanda di negara kita sekarang. Jika kedua-dua parti ini kerap mengadakan perjumpaan dan membincangkan masalah yang berlaku dikalangan umuat Melayu Islam, mungkin memberi kesan yang positif kepada umat Melayu Islam sebelum negara kita mencapai status sebagai negara maju. Negara maju yang diinginkan oleh dasar-dasar Wawasan 2020 ialah untuk menjadikan negara Malaysia sebagaiu negara maju yang tidak meninggalkan perinsip-perinsip yang mulia dan dengan kerjasama ini diharapkan umuat Melayu Islam dapatlah menjadi bangsa yang berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa yang lain.

No comments: